Adam en Eva0000.0011

 

 Literatuur

 

- Jansen, Yvonne, "Goddelijk, glad en griezelig ...". In: Cultuurbericht (uitgave van het Prins Bernhard Cultuurfonds), zomer-2012, blz. 4-6 (Presentatie tentoonstelling 'Goddelijk en griezelig. Het geheim van de slang' in het Afrikamuseum, Berg en Dal, tot 04-11-2012, over de slang, het oudste diersymbool ter wereld. "Dan is er het christendom, waar de slang niet een scheppende maar destructieve kracht is. Het bijbels scheppingsverhaal gaat uit van een ideale oerwereld die door een menselijke fout onbereikbaar wordt. Maar de Ophieten, een oude gnostische sekte, hadden een andere kijk op Eva en de slang: het dier wilde de mens kennis aanreiken. Daar is de slang een positieve kracht.")

- Wever, Robin de, "Adam en Eva blijken 800 jaar ouder dan Genesis. Kleitabletten tonen dat de bijbelschrijver Adam heeft vermenselijkt". In: Trouw, 16-05-2014, blz. 3 (Syrische kleitabletten uit de 13e eeuw vóór Christus geven een sterk gelijkend verhaal, dat ook essentiële verschillen laat zien. Op een congres in Kampen presenteren Marjo Korpel en Johannes de Moor van de Protestantse Theologische Universiteit deze bevindingen. Het verhaal gaat over een 'wijngaard van de grote goden', onder toezicht van een scheppersgod, El. Adam is hier een god, geen mens. "Net als in Genesis draait dit verhaal om een belangrijke boom waar Adam en zijn vrouw toegang toe hebben. En er is sprake van de god Horon, die sterk op de duivel uit Genesis lijkt. Hij vergiftigt de boom en bijt Adam, die daardoor in een mens verandert". Eva krijgt in deze versie nergens de schuld van. Adam als een god staat ver af van de joodse en christelijke traditie, maar "Genesis zegt dat de mens gemaakt is naar Gods evenbeeld". De bijbel heeft Adam dus vermenselijkt. Een oudere oorsprong van veel verhalen in de bijbel is voor oudtestamentici geen nieuws. De kleitabletten zijn al een kleine eeuw geleden ontdekt, maar nu pas ontcijferd. Er valt vermoedelijk nog heel wat te ontdekken in opgeslagen materiaal in musea)